Hantverk och handarbete är det många som ägnar sig åt bara för att det är roligt. Som en hobby utifrån intresse och talang. En del snickrar och slöjdar i hårda material medan andra skapar i ull, garn och tyg. Ofta är det kanske mest för eget bruk, för att ge bort som gåvor eller liknande. Men för mer produktiva hantverkare kan det också bli frågan om försäljning på olika sätt.
Marknad eller webbutik
I vårt avlånga land hålls, speciellt sommartid, mängder av marknader där hantverksprodukter brukar vara uppskattade inslag. Sameslöjd eller Gotlandsull, fällar, garner eller målade dalahästar. Just marknader brukar ofta vara en ingång för den som är ny med sitt hantverk och kanske provar sig fram i mötet med kunderna för att komma fram till vilken produkt som fungerar bäst. För att sälja bra behöver det vara en viss så kallad “verkshöjd” även om det oftast inte blir något regelrätt patent. En naturlig utveckling som kanske också är nödvändig för åretruntverksamhet är förstås en webbutik där de olika produkterna kan visas upp och beställas. En varumärkesbyrå kan ge värdefull input i det här skedet. Olika kanaler kan passa för olika typer av hantverk och det gäller att nå ut på bästa möjliga sätt för att få så många kunder som möjligt.
Annonser och sociala medier
Det är svårt att nå ut, det ska vi inte sticka under stol med. Men konsthantverk är ändå en gren som har en speciell målgrupp. Det finns inte tusentals andra som gör exakt samma grej som du. Med en bra produkt har du alltså alla möjligheter i världen att sälja bra om du lyckas med marknadsföringen genom smarta annonsstrategier och användning av sociala medier. Är du inte själv proffs på hur det går till att skapa engagerande annonser med bra spridningspotential är det klokt att ta hjälp av proffs för att bygga ditt varumärke och profilera dig själv som en skicklig konsthantverkare. När du nått dit får du också helt andra möjligheter att få bra betalt för dina produkter.